søndag 21. oktober 2007

Hjemmebesøk

Jeg har nå fått en ekstra familie, min japanske familie. Søstera mi Moca-chan på bildet må en jo bare like.

Jeg spurte Eiko-san, min ekstra mor om ho kunne lære meg litt japansk matlaging. Så nå vet jeg hvordan jeg bruker soya-saus, miso-suppe og blekksprut i matlagingen. Gled dere til jeg kommer tilbake! Totemo oishii.

Det var en avslappende helg, og en skikkelig hellig søndag. Jeg forstår ikke så mye japansk, og de forstår ikke så mye engelsk. Så vi brukte en del til på å bare slappe av, lære litt svensk/norsk og leke med Moca-chan.

Det var også litt søvndyssende på fredag da jeg gikk og så kabuki. Forsåvidt bra, men nokså langtekkelig. Det handlet om kjærlighet og spøkelser, og alle døde til slutt.

2 kommentarer:

Ingrid Garli Dragset sa...

Høres ut som en hærlig helg! Bare et spørsmål: hva er kabuki? Gjettet på teater, men...
Hilsen ErasmusIngrid

Audun sa...

Det stemmer, kabuki er klassisk Japansk teater med stemningsmusikk fra pinneslåing og liknende. Forskjellen mellom kabuki og vanlig teater er at det er vanskeligere å forstå hva som skjer. (Heldigvis hadde vi nøye engelsk forklaring på øret) Japanere har somregel vanskelig for å skjønne billedbruken.

Men der er innslag av humor blant annet slår fortelleren an vitser fra nyhetsbildet innimellom.